Triage the game al 12.000 keer gespeeld

IMG_0413.jpeg

Kees Esser, bestuurder Schola Medica, overhandigt Boukje van Dijk, projectleider, een presentje voor haar inzet.

Triage the game is sinds 15 maart 2023 beschikbaar om huisartsen en triagisten op een levensechte manier te ondersteunen in het beoordelen van spoedsituaties. Op 30 juni 2023 zijn bedenkers, ontwikkelaars en gebruikers bij elkaar gekomen bij Schola Medica in Utrecht om de mooie gebruikerscijfers te vieren. De game werd in 3,5 maand tijd maar liefst 12.000 keer gebruikt. 

De game

Triage the game is een spel waarbij eerstelijns zorgverleners kunnen oefenen met telefonische triage. Je wordt gebeld door 12 verschillende patiënten met allemaal hun eigen hulpvraag. Door het stellen van de juiste vragen (triage) word je uitgedaagd om snel te bepalen door wie en met welke urgentie deze patiënt gezien moet worden. De game is gebaseerd op de Nederlandse Triage Standaard (NTS). Triage the game is gratis en voor iedereen beschikbaar via www.triagegame.nl.

Feestelijk moment

Op 30 juni 2023 zijn een aantal betrokken partijen samengekomen om het gebruik van Triage the game te vieren. De bijeenkomst wordt geopend door Boukje Clason, directeur a.i. van Schola Medica. Daarna geeft Boukje van Dijk een presentatie. Ze is initiatiefnemer van de game, projectleider, curriculum coördinator Radboudumc én huisarts. Boukje van Dijk licht toe hoe de game is ontstaan: “Als huisarts word je opgeleid om zo goed mogelijk een diagnose te stellen. Het bepalen van de urgentie is echt een andere tak van sport, waarvoor je als huisarts nauwelijks wordt opgeleid maar wel eindverantwoordelijk bent. Bovendien is een goedlopend triageproces van groot belang voor het functioneren van de hele spoedzorgketen.” Na het project is het eigenaarschap van de game overgedragen aan Schola Medica.

Gebruik in het aios onderwijs

Programmaleider Judith Elsinga van Schola Medica vertelt over hoe de game gebruikt wordt in het aios onderwijs. “Triage the game is toegevoegd aan de voorbereidingen van de aios huisartsgeneeskunde jaar 1 en 3. We adviseren de aios in jaar 1 om levels 1 t/m 6 te maken, de aios in jaar 3 spelen levels 7 t/m 12 voordat ze de STARtclass gaan volgen. De aios zijn erg enthousiast over de game.”

12.000 keer gespeeld

Om het feest compleet te maken, presenteert Judith Elsinga de gebruikerscijfers. “De game is sinds de lancering op 15 maart 12.000 keer gespeeld, dus daar zijn we heel blij mee.” Ook buiten de aios cursus wordt de game gebruikt. André Matera van de medische uitgeverij Prelum is enthousiast over de game. “Prelum voorziet zorggroepen van unieke online leeromgevingen. Triagisten van Arts en Zorg gaven aan dat Triage the game bestond en zo ging het balletje rollen. Sinds begin mei is de game beschikbaar voor alle medewerkers van Arts en Zorg en de GZA via hun eigen online academie. We zijn blij dat we deze innovatieve game in ons onderwijs mogen gebruiken.”

Toekomst van Triage the game

Schola Medica, IJsfontein en het NTS zullen de game blijven updaten. Daarnaast zullen projectleider Boukje van Dijk en manager van Schola Medica Neelie Hellinga de game presenteren op het EURACT congres in oktober 2023. Wil jij eens sparren over Triage the game? Leuk! Neem dan contact op met Judith Elsinga via .

Logo-TriageGame-blueback.png

Volg ons en mis nooit meer het laatste nieuws

We gebruiken cookies om onze website goed te laten werken en te kunnen verbeteren.

Voorkeuren cookies

We gebruiken cookies om onze website te analyseren en verbeteren. Het niet toestaan van cookies kan invloed hebben op je gebruikerservaring. Kijk voor meer informatie in onze Privacy- en Cookieverklaring.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed werkt en zijn altijd ingeschakeld. Alles om je een goed werkende website te kunnen tonen.
Analytische Cookies Ingeschakeld
Met analytische cookies kunnen we (geanonimiseerde) gegevens verzamelen over het gebruik van onze website. Dat helpt ons onze website te kunnen optimaliseren.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
Marketing cookies zijn nodig voor functies als socialmedia-deelbuttons en het bijhouden van surfgedrag. Met deze cookies kunnen we je relevante content en advertenties laten zien.