De ABCDE-methode is het instrument dat wordt gebruikt bij de opvang en het eerste onderzoek van acuut zieke patiënten. Deze werkwijze biedt een goede en rustige houvast voor (huis)artsen en hulpverleners. Paniek is nu verleden tijd!

De ABCDE-methode gebruiken

Hoe gebruik je de ABCDE-methodiek? In een spoedsituatie volg je de opeenvolgende stappen van het protocol. Je herkent en behandelt acuut levensbedreigende aandoeningen op het moment dat je ze vindt, zonder een diagnose te stellen. Dat doe je door te kijken, te luisteren en te voelen. Per letter en in de juiste volgorde. Het ABCDE-schema is gericht op het toestandsbeeld van de spoedpatiënt.

Het ABCDE-schema uitgelegd

Hieronder lichten we toe waar de letters ABCDE in het ABCDE-schema voor staan.

A - Airway
Je zorgt ervoor dat de toegang naar de longen vrij is.

B - Breathing: oxygenatie en ventilatie
Je checkt de saturatie, ademfrequentie, longen en thorax-beweging.

C - Circulation: circulatie/bloedingen stelpen
Je checkt onder andere bloeddruk, pols, kleur en transpiratie, halsvenen, harttonen en de doorbloeding van de huid.

D - Disability: bewustzijn/neurologische uitval
Je controleert glucose en beoordeelt de neurologische status door middel van de Glasgow Coma Scale.

E - Exposure/environment: waarneembare afwijkingen/temperatuur/omgeving
Je meet de temperatuur en controleert of er andere waarneembare afwijkingen zijn.

Reassessment

ABCDE doorlopen? In afwachting van de ambulance of na een acute interventie doe je een reassesment en start je opnieuw bij de A. Zo controleer je wat de interventie heeft gebracht.

Als elke minuut telt

Het ABCDE-protocol is een methode die aansluit op de tweede lijn. Doordat je dezelfde 'taal' spreekt als een tweedelijns hulpverlener is de overdracht kort en efficiënt. Elke minuut is immers kostbaar!

Treat first what kills first

Tijdens de spoedzorgcursussen van Schola Medica leer je acuut levensbedreigende aandoeningen met behulp van de ABCDE-methode te herkennen en te behandelen. Je stelt geen diagnose, maar leert te doen wat in een spoedsituatie nodig is.

Simulatie-onderwijs

Bij Schola Medica werken we met kleine groepen in een veilige onderwijssetting. De docenten, de experts, hebben veel praktijkervaring en geven je handvatten om het beste uit jezelf te halen tijdens het simulatie-onderwijs. Ook de getrainde simulatiepatiënten geven op prettige wijze feedback op je rol als arts.

Tijdens de ABCDE-cursus oefen je vaak en intensief in een medisch rollenspel. Daardoor wordt het ABCDE-protocol een automatisme. Als het er echt op aankomt kun jij rustig volgens de vaste stappen van de ABCDE-methode kostbare minuten besparen.

Meer weten over de ABCDE-methode?

Wil je meer weten over de ABCDE-methode? En zekerder zijn als arts tijdens spoedsituaties? Schola Medica geeft ABCDE-cursussen aan huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, arts verstandelijk gehandicapten, sportartsen en artsen in opleiding tot een van deze specialismen. Bekijk het cursusoverzicht voor een passende ABCDE-training en meld je direct aan.

Wil je advies over welke training het beste bij jou past? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.

spoedtas

A

10        Mondspatels 15cmx18mm
1          Penlight disposable (Pupillampje)
1          Magil tang RVS volwassenen 25cm B
            Facultatief: Mayotubes in diverse maten

B

1          Stethoscoop Duplex ALU 77cm zwart
1          Vingertip Oximeter Prince 100A
2          Zuurstofmasker met vernevelaar en slang, volwassene
2          Zuurstofneusbril met slang 1,8m, volwassene
1          Pocketmask Laerdal Beademingsmasker
4          NaCl 0,9% Mini-Plasco ampul 10ml Medicatie UR

C

3          Infuusnaald Venflon Pro Safety 20G 1,1x32mm roze
3          Infuusnaald Venflon Pro Safety 14G 2,0mm groen
10        Infuuspleister Vecafix nonwoven
2          Infuussysteem basic 1,75m
1          Fysiologisch zout 0,9% Nacl, 500ml zak
1          Mandrin Venflon voor infuusnaals 20G
1          Naaldenkoker (geleverd in de dokterstas)
1          Stuwband Ri-clip
1          Bloeddrukmeter R1 Shock proof zwart
1          Stethoscoop Duplex ALU 77cm zwart
1          Fixatiepleister Leukopor 1,25cmx5m
1          Fixatiepleister Leukopor 2,5cmx5m
10        Gaaskompressen Noba 10x10cm 12lgs
1          Desinfectiespray Cutasept 50ml
1          Alcohol 70% 110ml

D

1          Penlight disposable (Pupillampje)
1          Bloedglucosemeter Accu-Chek Aviva Mmol/L
1          ABCDE-kaart

E

1          Infra-rood oorthermometer Ri-thermo N
1          Vernevelaar MAD300 voor spuit, Internasaal toedieningsplug
3          Injectiespuit Plastipak 3-delig 3ml Luer-lok
3          Injectiespuit Plastipak 3-delig 5ml Luer-lock
3          Injectiespuit Plastipak 3-delig 10ml Luer-lock

1          Medicijntasje met div (spoed)medicatie
            Medicatie (van alles in elk geval twee stuks):
            - Ipratropium 0,5 mg/salbutamol 2,5 mg ampul van 2,5 ml
            - Prednisolon 12,5 mg/ml ampul van 2ml
            - Amoxicilline/clavulaanzuur 500/125 mg in infuuszak van 100 ml
            - Ciprofloxacine 2 mg/ml in infuuszak van 100 ml
            - Furosemide 10 mg/ml ampul van 4 ml
            - Nitroglycerine spray 0,4 mg/dosis sprayflesje
            - Diclofenac 25 mg/ml in ampul van 3 ml
            - Morfine 10 mg/ml ampul van 1 ml
            - Haloperidol 5 mg/ml in ampul van 1 ml
            - Adrenaline 1 mg/ml in ampul van 1 ml en 0,1 mg/ml in groot ampul van 10 ml
            - Clemastine 1 mg/ml in ampul van 2 ml
            - Pantoprazol 20 mg poeder voor injectie in ampul van 2 ml
            - Glucagon 1 mg/ml poeder voor injectie in ampul van 1ml en solvens in een ampul van 1 ml
            - Glucose 40% in ampul van 10 ml
            - Natriumchloride 0,9% 10 ml
            - Midazolam 1 mg/ml in ampul van 5 ml en 5 mg/ml in een ampul van 1 ml
            - Diazepam 5 mg/ml in ampul van 2 ml

 Meer weten over de STARclass Acute Ouderengeneeskunde? Kijk op onze cursuspagina

Module plaatje klein

Utrecht, augustus 2021

Deze notitie is opgesteld door het Kernteam van het project ‘Transitie naar Opleidingcontinuüm Praktijkmanagement’ geïnitieerd door Schola Medica (Marrit Smit, Yvonne Guldemond, Karin Slotman, Ger Plat). Het paper is op 13 april geaccordeerd door de stuurgroep van het gelijknamige project en op 15 juni door het Concilium voor de huisartsopleiding (CHO).

Samen sterk voor een Opleidingcontinuüm Praktijkmanagement

  • WAAROM is het belangrijk dat er een Opleidingscontinuüm Praktijkmanagement komt?
  • WAT voor onderdelen moeten er in het Opleidingscontinuüm komen?
  • In de bijlage: HOE kan het Opleidingscontinuüm het beste ontwikkeld worden?

Waarom?

De visie om te komen tot een Opleidingscontinuüm Praktijkmanagement, dat ervoor garant staat dat (aankomende) huisartsen goed geschoold zijn op het gebied van praktijkmanagement, is gebaseerd op de volgende actuele ontwikkelingen:

  • De ontwikkelingen binnen de (eerstelijns)zorg gaan snel en dat heeft impact op de ontwikkeling van het praktijkmanagement van de huisarts.
  • De snelle veranderingen in het zorglandschap, met name de regionalisering en de verschuiving van zorg naar de eerste lijn, maken het noodzakelijk dat huisartsen een grote rol (blijven) spelen bij de organisatie van zorg. Hiervoor is specifieke kennis en ervaring noodzakelijk.
  • De snelle opmars van de digitalisering, versneld door de COVID-19 pandemie, vraagt een aanpassing van de organisatie van de huisartsenzorg.
  • In alle denkbare scenario’s blijft professionalisering van praktijkmanagement voor de huisarts noodzakelijk: op verschillende vlakken en op verschillende niveaus.
  • Er is veel en blijvend behoefte aan (samenhangende) scholing in praktijkmanagement in de huisartsopleiding en in de scholing van huisartsen:
  • In zowel de NIVEL enquête als de GEAR (kwaliteitsinstrument huisartsopleiding) geven aios aan dat zij onvoldoende scholing krijgen op het gebied van praktijkmanagement.
  • Er is in den lande veel nascholingsaanbod door verschillende aanbieders op onderdelen van praktijkmanagement, maar een overzichtelijk en samenhangend continuüm (lijn) ontbreekt.

Hoge urgentie

Er is dus een hoge urgentie om het huidige onderwijs op het gebied van praktijkmanagement onder de loep te nemen en te komen tot een verdere professionalisering van de scholing over praktijkmanagement. Er zijn ook diverse signalen dat betrokken stakeholders lacunes constateren in het huidige aanbod. Belangrijke stakeholders (HN, LHV, LOVAH, LHOV, NHG en SBOH) hebben aangegeven dat de kwaliteit van het onderwijs over praktijkmanagement omhoog moet en dat er meer aandacht moet zijn in het curriculum voor dit onderwerp.

Zij stellen voor om te komen tot een aaneensluitend opleidingstraject (Opleidingscontinuüm) met een breed en herkenbaar modulair scholingsaanbod over praktijkmanagement, dat start in de huisartsopleiding en doorloopt tijdens de carrière als huisarts en aansluit bij de taken of rollen die een huisarts op verschillende momenten in haar/zijn carrière heeft.

Wat?

Een wenkend perspectief 2024

Hieronder schetsen wij een ‘wenkend perspectief’ voor het Opleidingcontinuüm Praktijkmanagement gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • Scholing over praktijkmanagement tijdens de huisartsopleiding herkenbaarder en sterker inbedden, zodat aios zowel basiskennis als bijbehorende vaardigheden kunnen verwerven in hun leeromgeving en awareness ontwikkelen voor dit specifieke onderdeel van het huisartsenvak.
  • Bij het onderwijs over praktijkmanagement wordt niet alleen ingezet op kennis en vaardigheden, maar ook op visieontwikkeling vanuit de kernwaarden van de huisartsgeneeskunde en de daaruit voortvloeiende keuzes ten aanzien van de eigen vak uitoefening en praktijkvoering.
  • Ontwikkelen van een aaneensluitend opleidingstraject (Opleidingscontinuüm) met een breed en herkenbaar modulair scholingsaanbod dat start in de huisartsopleiding en dat binnen een helder kader past bij de rol of taak die de huisarts op dat moment heeft of ambieert.
  • Ontwikkelen van het scholingsaanbod in afstemming met de betrokken stakeholders: het bundelen van de krachten van de koepels.
  • Goede marketing en PR zodat eenieder de scholing kan vinden die men zoekt.

In 2024 staat er een Opleidingscontinuüm dat:

  • de huisarts ondersteunt in de verschillende fases van haar/zijn carrière bij praktijkmanagement in de huisartspraktijk en bij haar/zijn rol in het zorgveld;
  • een stevige basis heeft in de huisartsopleiding en ontwikkeld wordt door Schola Medica met betrokkenheid van de acht instituten, met aandacht voor docentprofessionalisering en een aanbod voor huisartsopleiders;
  • een modulair vervolgaanbod heeft voor huisartsen in de verschillende fases van hun carrière;
  • is ontwikkeld in nauwe samenhang met het werkveld en de koepels;
  • inspeelt op actuele ontwikkelingen en veranderingen in het zorglandschap;
  • gebruik maakt van moderne didactiek afgestemd op het volwassen leren: levenslang leren van volwassenen, competentiegericht leren, leren op de werkvloer, gebruik van digitale leermiddelen, blended learning, etc.

Dit position paper is onderschreven door:

Logorij

Leuk dat je geïnteresseerd bent in de materialen van de PROFclass, praktijkmanagement voor aios! Om je alvast te laten zien waar het materiaal uit bestaat, staan hieronder een aantal voorbeelden uit het cluster Personeelsmanagement.

Start de e-learning door op de pijl rechtsonderin te klikken.

Pdf Lesplan Personeelsmanagement

Pdf PPT Personeelsmanagement

Deze voorbeelden blijven zichtbaar tot medio april 2023.

Vanaf 9 februari 2023 krijgen alle instituten toegang tot een algemene Canvaspagina waarop het (concept)materiaal te vinden is. Vanaf 1 april 2023 zijn op diezelfde pagina de definitieve materialen te downloaden en kunnen ze geplaatst worden in de digitale omgeving van het instituut.

praktijkmanagement voor aios

De PROFclass bestaat uit de volgende clusters:

  • Financieel management
  • Visie & Medisch leiderschap
  • Personeelsmanagement
  • Kwaliteit & verandermanagement
  • Proces & digitalisering
  • Afgezwaaid en dan?

De didactische uitgangspunten voor ontwikkeling van de clusters zijn:

  • Blended learning
  • Leren in de opleidingspraktijk
  • Passend bij het leertempo van de aios, ‘Just in time learning’

Project Praktijkmanagement

Dit nieuwe onderwijs is onderdeel van het opleidingscontinuüm praktijkmanagement voor aios, opleiders en huisartsen. Dit is ontwikkeld in het Project Praktijkmanagement waarvan Huisartsopleiding Nederland opdrachtgever is. Schola Medica werkt samen met de inhoudsdeskundigen en experts aan de ontwikkeling van het onderwijsmateriaal en SBOH is financier van het project. Daarnaast zijn LHV, NHG, InEen, VPH, LOVAH en LHOV betrokken. Expertdocenten, opleiders en aios waren bereid hun kennis en ervaring te delen, dat was essentieel voor het resultaat van dit project. Dank daarvoor!

Meer info over dit nieuw ontwikkelde onderwijs vind je op de website van Huisartsopleiding Nederland.

Triage game

Onze missie is om artsen buiten het ziekenhuis te inspireren en te ondersteunen in hun professionele groei en daarmee bij te dragen aan hoogwaardige patiëntenzorg.

We gebruiken cookies om onze website goed te laten werken en te kunnen verbeteren.

Voorkeuren cookies

We gebruiken cookies om onze website te analyseren en verbeteren. Het niet toestaan van cookies kan invloed hebben op je gebruikerservaring. Kijk voor meer informatie in onze Privacy- en Cookieverklaring.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed werkt en zijn altijd ingeschakeld. Alles om je een goed werkende website te kunnen tonen.
Analytische Cookies Ingeschakeld
Met analytische cookies kunnen we (geanonimiseerde) gegevens verzamelen over het gebruik van onze website. Dat helpt ons onze website te kunnen optimaliseren.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
Marketing cookies zijn nodig voor functies als socialmedia-deelbuttons en het bijhouden van surfgedrag. Met deze cookies kunnen we je relevante content en advertenties laten zien.